Besøg skolen - Se mere her

Åbent hus

klik her

Efterskoleår med Friluftsliv

Kano, kajak og klatring. Outdoor og adventure. Venø Efterskole har det hele - lige udenfor døren.

Vi har plads til dig – bare du er til masser af aktivitet

Sammen med andre unge med eventyr i blodet kommer du til at ro, padle, klatre, rapelle, cykle, læse kort og overnatte i det fri.

Det foregår i områdets skove og plantager, langs Limfjordens kyst, på opg ved Middelhavet og i de norske fjelde.

Vi er vilde med naturen

Naturen byder på udfordringer hele året rundt. Vi tager på flere overnatningsture, både i sommer- og vinterhalvåret.

Vi har i løbet af året 8-10 overnatninger i shelters, bivuak eller telt og laver vores mad over bål eller på trangia.

Natur og friluftsliv på Venø Efterskole

Kano og Kajak

Du får en grundig introduktion til forskellige typer kano og kajak, og selvom du er øvet, kan teknikken altid forbedres. Vi lægger stor vægt på redningsøvelser, så du kan færdes sikkert på vandet.

Der bliver også mulighed for at tage det europæiske kano- og kajakroer-bevis, IPP-beviset.

Foruden de flotte og krævende ture langs kysten, kan du afprøve dine talenter i polokajak i en dyst mod kammeraterne. Og måske lærer du at lave en grønlændervending?

Basis lejrliv

På Friluftsliv lærer du forskellige færdigheder inden for basis lejrliv, så du kan bygge din egen lejr, hvordan du begår dig i naturen og lære at lave din egen mad over bål eller på trangia.

I undervisningen vil du opnå færdigheder og inspiration til selv at tage på tur. Du vil lære omkring pakning af en rygsæk, påklædning, navigation og samarbejde. En vigtig del af friluftsliv er, at vi hjælper og støtter hinanden. Derfor vil du også lære om samarbejde og gruppedynamikker.

Bouldering, Klatring og Rapelling

Bouldering, klatring og rapelling er en sport fuld af store oplevelser, når først teknikken er i orden. Og vi har det sjovt sammen, mens du bliver bedre og bedre på vores egen klatrevæg og i skoven.

Du får chancen for at rapelle – og udfordre dig selv på vores forskellige rebbaner.

Havkajak og vandring i Grækenland 2024

På vores udlandsrejse er destinationen i år Grækenland, hvor havkajakken er i centrum. Vi tyvstarter på denne måde kajaksæsonen ved at tage sydpå, hvor vandet er dejlig lunt. Der sættes fokus på at få en kilometer i armene, roteknik, navigation og vi skal ro i strømmende vand.

Derudover skal vi udforske Grækenlands kyster, springe fra klipper, snorkle i middelhavets krystalklare hav og bestige de lokale bjergtoppe.

Du kommer til at bo i små hytter, hvor du sammen med dine linjekammerater skal stå for at handle ind og lave mad.

Læs mere om skolens ture og rejser - tryk her.

Snowboard eller alpin

Der bliver også action, når vi tager på den årlige skitur sammen med efterskolens andre linjehold.
Vi vælger en destination i Østrig, Norge eller Frankrig, så vi får optimale forhold.

Her vælger du selv, om du vil køre alpin eller snowboard – og der er undervisning, så du kan udvikle din stil og teknik, uanset niveau.

Skituren er et af årets højdepunkter og styrker fællesskabet rigtig meget, fordi hele skolen er afsted sammen.

Det bliver fedt -  du kan allerede godt begynde at glæde dig :0)

Vildmarkstur til Norge

I slutningen af skoleåret tager vi på kanoekspedition, klatrecamp og vildmarkstur. I Norge får du den ultimative oplevelse, når du sammen med kammeraterne skal klippeklatre, padle langs elvens fjeldsider og navigere på fjeldet på vores toptur.  Vi overnatter i shelter, lavvo telte og bivuak. Maden laver vi på trangia eller over bål, og på vores toptur pakker vi let og tager frysetørret mad med.

Jagttegn

På Venø Efterskole har du mulighed for at tage jagttegn. Undervisningen foregår i valgfagstimerne hen over vinteren og i nogle weekender, hvor du bl.a. skal på skydebane. I undervisningen arbejder du med teori, sikker våbenhåndtering og praktisk træning i naturen. Forløbet afsluttes med en jagttegnsprøve. Der vil være egenbetaling for jagttegn.

Det forventer vi af dig

Det vigtigste, når du vælger Natur & Friluftsliv er, at du elsker aktiviteter i naturen af enhver slags. Og du har lyst til at udfordre dine egne grænser, når du prøver kræfter med fjorden, skoven eller strandens skrænter. Du passer perfekt på Natur og Friluftsliv, uanset om du er ny eller garvet inden for feltet.

Der findes ikke dårligt vejr – kun forkert påklædning. Naturligste vis!

Valgfag ud over dit linjefag

Hver uge har du 2 moduler med valgfag, hvor du kan vælge emner fra linjefagene, eller prøve noget andet indenfor sport, sprog eller kreative fag.

Du skifter valgfag flere gange i løbet af året, så der er mulighed for at prøve flere forskellige ting.

I skoleåret 2023/2024 tilbyder vi bl.a.:

• Havkajak
  • Surf/sejlads
  • Collage
  • Strik
  • Krea
  • Maleri
  • Boldspil
  • Bogklubben
  • Korpset
  • Jagttegn
  • Stormester
  • Guitar
  • Adventure Race
  • Træklatring
  • Vægklatring/bouldering
  • Mindfulness
  • Boldspil
  • Kager der smager

Sikkerhed på Venø Efterskole

På Venø Efterskole har vi konstant fokus på sikkerhed og følger skolens sikkerhedsinstrukser. Vi har tilsluttet os Efterskoleforeningens manifest for sejladssikkerhed.

Læs skolens sikkerhedsinstrukser her