Besøg skolen - Se mere her

klik her

Åbent hus

klik her

Sort som farve og følelse

I dette valgfag på Venø Efterskole går vi op i at gå helt i sort. Vel at mærke ikke som i metaforen, hvor alt bliver mørkt og uigennemskueligt, snarere tværtimod.

Valgfaget ”Sort som farve og følelse” handler om at belyse og tydeliggøre farven sort, fremhæve den netop tydeliggørende effekt, som farven har. Som i sort på hvidt.

I dette valgfag vil du blive opmærksom på, hvilken rolle farven sort spiller i kunstens verden. Samtidig arbejder vi med følelserne i kunsten og vi undersøger, hvordan kunsten kan udtrykke forskellige følelser.

Hver gang vi begynder på et nyt emne, starter vi med teori, og inden det egentlige produkt, vil vi komme gennem små øvelser og opgaver, inspirationsbilleder og inspirationsfilm, så du kan få ideer til, hvordan du vil fremstille dit endelige produkt.

Undervisningen vil foregå i vores nye, store kreative rum ”Nordlyset”, et råt og åbent lokale med højt til loftet, der gennem tiden har lagt vægge til så forskelligartede aktiviteter som koncerter og teaterstykker, klatreundervisning og styrketræning, men nu endelig har fundet sine rette identitet og i dag efter et smukt og respektfuldt ansigtsløft huser skolens kreative værksted. Et lyst og inspirerende sted.

Hvis du vælger valgfaget ”Sort som farve og følelse” får du lært at tegne skyggetegninger med flotte zendoodle-mønstre, lave spændende ansigter og kroppe til linoleumstryk samt producere din egen stop-motion film med billeder, lyd og tekst.

Du vil opleve både at skulle arbejde alene og med andre og mærke, at der er tid til at lave dine produkter færdige.

Med dig får du inspiration til fremover at arbejde med sort på forskellige måder, forhåbentlig også lysten og interessen for at udvikle dig inden for det kreative med farver, mønstre, følelsernes udtryk og mediekunst.

Alle kan være med. Det eneste, det kræver, er, at du godt kan lide at være kreativ. Du vil opleve følelsen: ”Aha, det kan jeg også” eller ”Wow, det bliver ret fedt, det her!”.

Det er spændende, lærerigt og så har vi det godt sammen. Det bliver det nye sort!